המרכז לייעוץ שינה - יועצת שינה

יועצת שינה לתינוקות , פעוטות וילדים | המרכז לייעוץ שינה,שינה והורמונים

לוח אירועים

שינה והורמונים

דף הבית > מאמרים >שינה והורמונים
שתף |

כיצד משפיעים ההורמונים על שנת תינוקות?

מאמר מאת: צח לוזון - יועץ שינה של המרכז לייעוץ שינה


כבר עשרות שנים ידוע לעולם המדע הקשר ההדוק בין הורמונים בגופנו לתפקוד היום יומי שלנו ובין היתר לתפקוד השעון הביולוגי הפנימי של כל אחד ואחד מאיתנו.
ראשית אפתח ב"מה הוא הורמון"?

הורמון הוא אחד מאמצעי הגוף להעביר מידע שלא דרך מערכת העצבים, זוהי יחידת מידע קטנה המופרשת במקום מסוים בגוף (בד"כ בלוטה) ונקלטת ע"י תאים כלשהם במקום אחר בגוף. ההורמון לא נע ישירות ממקום למקום, בדומה למידע במערכת העצבים. אלה נע בזרם הדם שלנו ומגיע לכל חלקי הגוף. הוא ייקלט רק בתאים ש"מכירים" אותו ולהם אמצעי זיהוי מיוחד לאותו ההורמון.

יש סוגים רבים של הורמונים והם מתפקדים בהרבה תהליכים שונים בחיים, לדוגמא: אינסולין זהו הורמון שכמותו בדם עולה לאחר ארוחה, תפקידו "להודיע" לתאי הגוף להכניס סוכר מהדם אל התא וכתוצאה מכך כמות הסוכר בדם יורדת. ההורמון אדרנלין תפקידו להגביר את קצב הלב וקצב הנשימה וכמותו בדם עולה במצבים שבהם אנו חשים פחד או בעת פעילות גופנית.

לאחר שהבנו מעט מה הוא הורמון ניתן לשוחח על אחד ההורמונים המשפיעים על שנת התינוק, מדובר כמובן על הורמון השינה המכונה מלטונין.

הורמון המלטונין התגלה בשנת 1917, אבל לקח לקהילת המדע קצת זמן לגלות את הקשר החזק שלו לאיכות השינה (Aaron B.Lerne 1958) ועם הזמן מתגלים עוד ועוד קשרים כגון זיכרון, למידה, דיכאון, מערכת חיסונית, הזדקנות ועוד.

הורמון המלטונין באדם הוא הורמון המופרש במספר מצבים שלחלקם יש לנו יד בנושא ובחלקם לא.

שני מצבים בהם יש הפרשה מוגברת של מלטונין הם – אי חשיפה לאור, מלטונין מופרש פחות כאשר אנו נחשפים לאור ויותר כאשר אנו בחושך. וכן לפי שעון ביולוגי פנימי, המלטונין מופרש ביתר בשעות הלילה לעומת שעות היום (Waldhauser F, Dietzel M. 1985).

המסקנה המתבקשת משילוב של שני מצבים אלו (חושך ושעות הלילה), היא ברורה: משעת השקיעה ועד הזריחה כמות המלטונין בגוף היא הגבוהה ביותר!

אז אנו יודעים מה הוא הורמון ויודעים שמלטונין מופרש יותר בלילה ובחושך, אבל מה הוא עושה?

מחקרים שונים הראו קשר ישיר בין איכות השינה לכמות המלטונין בגוף. הורמון המלטונין מעודד שינה, גורם לגוף להיכנס לשנת REM איכותית יותר (אצל ילדים נקראת שינה פעילה, זהו השלב בו אנו חולמים) וגורם לנו לישון בצורה רציפה יותר וללא התעוררויות. מחסור במלטונין גורם לשיבוש של תהליכים אלו.

על מנת שכמות המלטונין בגוף תעלה עוד יותר, צריך להיכנס למצב של שינה (בנוסף ללילה וחושך), כאשר אנו ישנים אנו מעודדים את הפרשת המלטונין ולכן שומרים על רמה גבוהה במהלך הלילה. אם ההורמון מופרש כראוי, גם ההקשרים הנוספים שלו שציינתי קודם לכן מעודדים.

כלומר – הזיכרון עובד טוב יותר, איכות הלמידה משתפרת (John Larson 2006), יש סיכוי קטן יותר לדיכאון (Lewy AJ 2006), אפילו הורדת הסיכויים למיגרנות (David W 2001).

אז נסכם את המידע שמעל ונענה על השאלה החשובה - כיצד משפיעים ההורמונים על שנת תינוקות?

כאשר נשכיב את התינוק לישון בשעות הערב המוקדמות, קרי בשעות 18:30 – 19:30, ייצור המלטונין בגופו יהיה מיטבי (הטוב ביותר) ולכן ההסתברות שיירדם מהר ובקלות יותר עולה, הוא יתעורר פחות במהלך הלילה, הוא יחלום חלומות טובים יותר, איכות הזיכרון ולמידה שלו יעלו, המערכת החיסונית תפעל טוב יותר והוא פשוט יתפקד טוב יותר במהלך היום.

שימו לב כי במאמר זה אין שום המלצה לקחת את המלטונין בצורה חיצונית, אלה לגרום לכך שהגוף ייצר אותו בצורה טבעית, לקיחה של מלטונין בצורה חיצונית בשל הפרעות או בעיות שונות, חייבת בהתייעצות עם רופא!

7 1
הצטרפו לניוזלטר של המרכז לייעוץ שינה
שם:
דוא"ל:

יועצת שינה | הוסף למועדפים | יועצת שינה בגוגל +